Hem > Fildelning > Kostnader för fildelning

Kostnader för fildelning

Läste nyligen att priset på nätet är noll. Detta är enligt mig ett tydligt exempel på hur en alltför snäv definition av pris och kostnader kan skapa problem i samhällsanalyser. Just i fildelningssammanhang brukar det framställas att fildelning är gratis, medan skivor kostar. Faktum är dock att det finns betydande kostnader förknippade med även fildelning. För att nämna några:

  • Tekniska kunskaper, kostnader för att lära sig hantera fildelningsverktyg. Bör lämpligen fördelas över samtliga nedladdningar, varför kostnaden/fil också sjunker med antalet nedladdade filer.
  • Sajtinformation & tillgänglighet, kostnader för att ta reda på bra nedladdningssidor. Modifieras med hur bra kontaktnätverk man har – generellt så leder ett nätverk med mycket kunskap om fildelning till lägre informationskostnader.
  • Tidsåtgång, kostnaden som uppstår i och med att du lägger tid på själva nedladdningsproceduren. I vissa fall rör det sig om sekunder, i andra fall kan tekniska komplikationer öka kostnaderna betydligt.
  • Moral, kostnader som uppstår i och med att du anser fildelning vara moraliskt fel. Grad av moraliskt fel -> större kostnader.
  • Sociala kostnader, om dina vänner/famliljemedlemmar anser det fel att fildela ökar stigmatiseringen och de sociala kostnaderna för dig.

När människor fildelar är det för att skivinköp har högre kostnader än fildelning, och när människor köper skivor är det för att fildelning har högre kostnader. Genom att kartlägga de kostnader som är förknippade med olika distributioner är det möjligt att konkurrera även med en rent ekonomiskt gratis produkt. Det kan handla om tradition (folk köper skivor för att de alltid har gjort det), tillgänglighet (enkelt att besöka skivaffären) eller mervärde (du är bara ett riktigt ”fan” om du köper skivan).

Tyvärr verkar skivbranschen inte ha förstått detta. Torrentsajterna är inte odödliga. Erbjud lägre kostnader än dem på andra områden än det rent ekonomiska så kommer folk överge The Pirate Bay. Det går utmärkt att konkurrera mot ”gratis”.

Kategorier:Fildelning
  1. mars 2, 2009 kl. 17:24

    Kostnad för lagringsmedia (hårddiskar, lagringsserver, mp3-spelare, tomma DVD/CD osv) och kostnad för bredband borde väl också tas med i ekvationen?

  2. Simon Rosenqvist
    mars 2, 2009 kl. 17:35

    Absolut.

  3. Björn
    mars 3, 2009 kl. 03:50

    Nu var det väl snarast kostnaden för att framställa ytterligare ett exemplar av verket (s.k. marginalkostnad) som är 0.

    Självklart innebär inte det att det inte finns några kostnader alls, tex finns det kostnader initialt att sätta upp en webserver (för att inte tala om vad en serverpark av tpb:s kaliber kostar) eller kostnader i tid/ork/vilja/möjlighet att sätta sig in fenomenet.

    Det senare är självklart intressant, och däri tror jag mycket av lösningen på framtidens affärsmodeller ligger, men det är det två helt olika slags kostnader och delvis också olika diskussioner, även om de tangerar/överlappar varandra.

  1. mars 4, 2009 kl. 15:01

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: