Hem > Piratfrågor, Piratpartiet > En partisekreterares vardag

En partisekreterares vardag

Mab försöker lära mig hur man bloggar. Han hävdar att nyckeln till framgångsrikt bloggande är ständiga uppdateringar. Min replik om att det mesta jag gör är ganska ointressant, bemöttes med att nyckeln till bloggande är att mata ur sig även det man finner ointressant.

Så jag har idag hjälpt journalister, studenter och föreläsningsanordnare att hitta vem de ska prata med. Och noterat att sidan för pressontakter behöver bli ännu bättre, där ska man kunna hitta vem man ska prata med, helst utan att ringa mig. (Hm, Emma drog igång en lista med kunniga personer att intervjua, tror den är så gott som klar, undrar om det inte är Richie som har den just nu, men det får bli en senare fråga.)

Jag har betalt en del räkningar och utlägg. Scannat in ett synnerligen krångligt kvitto. Pulat med buggiga utbetalningar som kommit fel i den automatiska redovisningen (allt kommer vara klart till bokslutet). Haft kontakt med ett företag som vi råkade betala en räkning till två gånger (vi fakturerar dem beloppet för ena betalningen så blir det rätt). Ordnat en del med formalia runt tjänsterna som assistenter på hemmaplan åt europaparlamentariker.

Det blir också en hel del allmän kommunikation i forum/chatt/mejl/telefon/offline för att ha en allmän överblick och över hur saker funkar och använda den överblicken till att hjälpa andra att hitta rätt. Gjorde lite uppföljning på utskicket om ny budgetprocess och såg att forumgruppen följt instruktionerna förträffligt. Plus till Nils .

Jag har också skrivit denna bloggpost. Roligare än så här är det inte (fast det är ganska kul ändå, för information, struktur, budgetar och kommunikation är viktigt och det är roligt att göra viktiga saker för en organisation vars mål är synnerligen viktiga). När jag får litet tid över ska jag skriva fortsättning på den svenska partihistoriken, men det blir inte idag.

  1. infallsvinkel
    december 4, 2009 kl. 23:02

    Jag håller med MAB till 100 %

    Det var mycket intressant att läsa denna rapport från partiets vardagsarbete!

  2. Anders
    december 4, 2009 kl. 23:15

    Ja, det var intressant.

  3. xor
    december 4, 2009 kl. 23:51

    Fortsätt att blogga!!! Det är ASVIKTIGT för piratpartiet.

  4. december 5, 2009 kl. 00:40

    Instämmer. intressant läsning. *tappar* hakan lite när jag ser vilken kompetens du besitter *nice*
    Respekt Mårten

  5. december 5, 2009 kl. 01:01

    Det blir lite mer spännande om du kan avslöja vem som vill intervjua vem, om vad. :-)

  6. calandrella
    december 5, 2009 kl. 17:10

    Intressant.

  7. Mårten Fjällström
    december 5, 2009 kl. 20:54

    Lake,
    det är inga hemligheter. Och inte så spännande heller. :)

    Samtal som jag slussar vidare brukar nu (efter att vi tydliggjorde på press-sidan att det är bara att ringa den man vill intervjua) landa i någon av dessa kategorier:

    * Elever och studenter som vill intervjua någon i en specifik fråga (social medier, öppen källkod eller något annat), och inte vet vem de ska prata med. I vissa fall handlar det också om att de vill dubbelkolla att det är ok att ringa Rick eller Anna. Det är det, och lite nervositet spelar nog in. Mindre nervöst att ringa byråkraten :)

    * Journalister som inte får tag i den de vill intervjua. Förhoppningsvis vet jag om den personen är bortrest, tappat telefonen eller liknande. Oftast är det bara att journalisten ringt vid fel tillfälle.

    * Journalister och föredragsanordnare som har en tydlig kravprofil inför en planerat program/föredrag, men inte vet vem som passar den. ”Tjej som pratar om öppen källkod i offentlig sektor och kan komma till specifik studio klockan 0600 imorgon bitti” var en knepig sådan. ”Ungdom (<18 upfattade jag det som) som råkat illa ut på grund av fildelning" var en som jag faktiskt inte lyckades lösa.

    * Journalister eller studenter som vill ha allmän bakgrund om någonting brukar också ringa mig, så lotsar jag dem efter bästa förmåga till den önskade informationen.

    Innan vi uppdaterade press-sidan fick jag många frågor som gick ut på att journalister ville boka en tid för intervju med Rick, Christian eller Anna. Det var också en del frågor från utländska tv-team som befann sig i Sverige (oftast Stockholm) och ville filma något piratigt att ha som bakgrundsfilm i reportage om Piratpartiets framgångar. Och lokalpress som ville intervjua någon i deras kommun.

    Nu verkar det (för det mesta) gå fram att det bara är att ringa den man vill intervjua och att distriksansvariga ska kontaktas för att skaka fram en tv-mässig bakgrund. Vi har också länkat sidan med lokala kontaktpersoner från press-sidan. Så de samtalen är framgångsrikt automat-slussade.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

