Hem > Piratfrågor, Piratpartiet > Var är Littorin?

Var är Littorin?

Sven-Otto Littorin, före detta arbetsmarknadsministern, ska forska vid Stanforduniversitet på hur innovation leder till nya jobb.

Jag vill ha kontakt med honom, för jag skulle vilja veta hur DIY-kit och försäljning av dessa (LadyAda, TV-B-Gone, t ex) relaterar till icke-proprietär (eller icke-kommersiell) forskning, utveckling och senare kommersialisering (eller ekonomisk omsättning). Till min vetskap har ingen gjort efterforskningar på detta än, så det vore en bra användning av de skattepengar som går in i hans avgångsvederlag kanske. Är det en tillräckligt tydlig problemformulering för en avhandling? Förstår någon vad jag menar? Kan någon hjälpa mig vidarebefodra meddelandet?

Uppdatering: Sven-Otto Littorin är tydligen vid statens Vinnova (se Jan Kallbergs kommentar här). Eftersom jag är resultat- snarare än institutionsinriktad tycker jag fortfarande att Littorin bör överväga att studera det ämne jag föreslog ovan.

  1. jeffer
    november 18, 2010 kl. 08:36

    Jag har tyvärr ingen kontakt åt det hållet, men en mycket bra idé!

  2. Jonas B.
    november 18, 2010 kl. 23:16

    Han vill ju gärna att vi ska tro att han ska forska vid Stanford. Han säger ju själv att han har blivit antagen att gästforska.

    I själva verket har han inte blivit antagen någonstans, han ska gå en vidareutibildning för svenska journalister som är finansierad av svenska skattemedel via Vinnova. De har fixat lokaler i anslutning till Stanford. Ingen gästforskning alltså, vilket inte är så konstigt eftersom han inte har någon akademisk grundutbildning, och inte vid Stanford.

    Mannen som kom undan med att förfalska examina fortsätter vara flexibel med munlädret alltså. Heter man Refaat så blir man förskjuten ur svenskt näringsliv av en sån fadäs men är man moderat minister så kan man låta det blåsa över. Det är sorgligt, akademiskt fuskande skadar hela det akademiska systemet.

    Allt finns att läsa på bloggar förstås. Tidningarna har inte rotat i det här (än).

  3. teirdez
    november 19, 2010 kl. 02:22

    Jag vet inte. Jag är resultatinriktad snarare än institutionsinriktad. Det är klart att man får fler citeringar om man publicerar sig från Stanford än om man gör det från Vinnova, men nog tycker jag att ämnet jag föreslog ändå är aktuellt att undersöka?

    Den eventuella invändningen är att han inte är kompetent nog att undersöka ämnet, men om det är en vidareutbildning för journalister han ska gå ser jag inget större problem – också murvlar kan upptäcka de mest hårresande betydelsefulla samhällstendenserna. Kanske till och med mer så än akademikerna.

  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar