Hem > Allmänt, Piratfrågor, Piratpartiet > Jag gillar lundagänget

Jag gillar lundagänget

Jag gillar lundagänget

Snart stänger vallokalerna. Då får vi äntligen se resultatet av vårt hårda arbete. Här i Lund har vi jobbat konstant, inte bara med valen till riksdag och landsting utan också med kommunkampanjen. Bredvid mig sitter Patrik Greco som precis meddelat att vi täckt hela Lund med valsedlar och att det inte kvarstår några problem. Nu återstår bara att vänta.

Oavsett hur det går vill jag tacka alla som varit med om detta. Det har varit otroligt roligt att jobba med er de senaste månaderna. Så, mina creds till lundagänget:

Anders Hedberg har likt alltid varit drivande och ställt upp. Hur han haft tid med det lokala arbetet samtidigt som han hållt i hela södra Sveriges arbete vågar jag inte gissa. Jag hoppas att han känner att han kan vila ut efter valet och spendera tid med sin familj, det är han verkligen värd.

Vår kommunledare Fredrik Strandin har även han jobbat oerhört hårt. Förutom att ha slitit med valsedelsdistributionen så har han jobbat med allt från valmaterial till organisation. Han har även prioriterat valstugan framför föreläsningar och gjort det möjligt för oss att ha öppet under många veckodagar. Starkt jobbat!

Jacob Dexe. Förutom att ha varit drivande från början i kommunvalsprojektet har han också tagit en massa debatter och varit ett stöd i det lokala arbetet. Det känns skönt att han står som andranamn på listan ifall vi kommer in i kommunfullmäktige.

Vår stora bredbandsexpert i Lund, Rene Malmgren, har precis som Jacob varit drivande från början. Utan honom hade det varit svårt för oss att göra den insats i lokalvalet som vi har gjort. Som talesperson för bredbandsfrågor har han också styrt upp vår politik till att bli något mer än bara en papperstiger.

Från Ystad fick vi hjälp av Ronny Nord. Trots att han hade ett eget kommunval så hjälpte han oss, inte minst då med valstugan. Vi lundabor tackar och bugar, och hoppas kunna återgälda tjänsten i framtiden.

Som vanligt fick vi även hjälp av Gustav Nipe i valarbetet. Han kom till Lund som den doer han är och byggde. Tillsammans med Rene och Ronny fixade han valstugan, och han har överlag sett till att ge en vitamininjektion i det lokala arbetet. Ryktena om att Gustav kommer flytta till Lund bådar gott för staden.

Jesper Sahlen är nog valets hjälte här i Lund. Från ingenstans kom han och jobbade hårt med allt. Han målade valstuga med plastfärg till han var helt lila, han var nästan varje kväll med och delade ut kommunfoldrar, han har delat ut flygblad och satt upp affischer. En verklig klippa som jag hoppas få se mer av i partiet och ungdomsförbundet de närmaste åren.

För min egen del var nog mina äventyr med Snild Dolkow till Malmös utkanter det mest minnesvärda. Efter många timmars körning med släp lyckades vi äntligen hitta partiets pappskärmar till valstugan. Snild har som gammal aktiv sedan 2006 också hjälpt till med allt möjligt i Lund, från valstuga till valsedlar. +1 till Snild!

Från Eslöv kom Timmy Larsson. Killen som förutom att ha koll på integritetsfrågan även var vår kanske snabbaste folderutdelare. Många av våra 18 000 kommunvalsfoldrar hade aldrig nått väljarna om det inte vore för honom. Att han reste från Eslöv för att hjälpa till med detta gör inte insatsen mindre.

När det gäller folderutdelning var möjligen programmeraren Johan Thorin en konkurrent till Timmy i snabbhet (”en yrkesskada”, sade han om hans optimerade utdelningssystem :)). En hel del foldrar hade inte kommit ut om det inte vore för de kvällar han och hans familj spenderade i sydvästra Lund.

Patrik Greco har ett engagemang bakom sig i Ung Pirat, och under valkampanjen har han hjälpt till där det behövts. Efter skoldagar har han suttit vid valstugan, och på kvällarna har han hjälpt till med foldrar och affischer. Patrik tillhör den där kärnan av aktivister som man alltid kan lita på.

Vi köpte 20 000 foldrar vi skulle få ut till kommuninvånarna, men att lägga i så många brevlådor visade sig vara lättare sagt än gjort. I slutet när det var som allra stressigast med valet kom också Alexander Christiansen och hjälpte till.

Att den danske partiledaren använde sin semester för att bo två veckor på hotell i Lund var också en oväntad, men väldigt uppskattat, hjälp. Tack Ole Husgaard!

Dessutom ett +1 till Kristian Rönn, Alexander Maslow, Johannes Schönning och Tess Lindholm som hjälpt till med kommunfoldrar på kvällar. Utan er hade vi inte fixat det. :)

Även creds till Nelly Fredlund som fixar valvakan. Det ska bli skoj. :) Har jag glömt någon i listan ovan får jag skylla på förkylning och övertrötthet, och be om kompletteringar i kommentarsfältet. :)

För dig som känner att du missade valkampanjen, eller hade kunnat göra mer än du gjorde, så kan jag nu ge några lugnande ord. Det finns gott om saker att göra i höst. ;) Även om vi inte kommer in i kommunen så kommer det bli revideringar av principprogrammet, lokal organisering, årsmöte och förberedelser inför framtida val.

Vi ses!
Simon

(Patrik bad mig skriva något om bacon här, men det tänker jag inte göra. Ses på andra sidan dimman!)

  1. september 19, 2010 kl. 16:57

    Ojojoj, jag som hade tänkt spama en tacklista till alla i kommunen, men nu när du har skrivit så bra, så kommer jag bara få dåligt samvete ;(

    Sen ska ju du också ha ett tack ;) Många långa timmar i valstuga, kommunfolders-utdelning i brevlådor, flyers-utdelning på stan etc. etc. Tack SImon!

    Nä, nu ska jag nog ta en power-napp, annars kommer jag däcka på valvakan :p

  2. Jesper
    september 20, 2010 kl. 20:44

    Tack så mycket!

    Precis som Fredrik påpekar har du också gjort ett fantastiskt jobb. Tack Simon

    Jesper

  3. september 25, 2010 kl. 08:24

    Hej!
    Skriv gärna Lund-gänget i rubriken.
    Lunda är ett nedlagt militärflygfält utanför Uppsala, som idag främst används som racingbana för Drag&Strip och till flygplansträffar, samt för sm-deltävlingar i saupermotard och drifting.
    Nu kanske du som jag gillar motorsport, men det var kanske inte det du ville förmedla, eller dom sympatierna du ville visa. ;)

  4. Tomas Kronvall
    september 25, 2010 kl. 15:32

    @Calyptratus
    Nu är det visserligen ett etablerat faktum att samma benämning kan referera till olika saker, beroende på sammanhang. Exempelvis är Bromma en liten by norr om Ystad – även om det oftare refererar till en flygplats i Stockholm. Det är helt enkelt något man måste lära sig leva med. (Även om jag erkänner att jag kan irriteras oproportionerligt när det finns en annan Tomas i samma sällskap som mig.)
    För övrigt är ”Lunda-” det etablerade, informella, måhända lätt dialektala, sättet att forma den här typen av sammansättningar med betydelsen ”hörande till Lund”.

  5. september 30, 2010 kl. 11:02

    Även Dalby ligger utanför Uppsala. Att säga Lundagänget är vedertaget. Här är till exempel Sydsvenskans artiklar med taggen ”Lundagänget” http://www.sydsvenskan.se/tags/Lundag%C3%A4nget

  1. oktober 27, 2010 kl. 06:08
  2. december 14, 2010 kl. 07:56

Lämna en kommentar